niedziela, 3 maja 2020

Temat dnia: Jakie książki lubimy?

04.05.2020 r. (PONIEDZIAŁEK)

Temat dnia: Jakie książki lubimy?



"Co to jest?" - rozwiązywanie zagadek tematycznych.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. (kartka papieru)


Czyta ją mama, czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. (książka)

Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)  

"Kwiaty" – opowieść ruchowa. 

Dziecko, słucha opowiadania, powoli wstaje (od leżenia do stania na palcach). 
Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dziecko – skulone – leży na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (porusza się), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dziecko – nadal zwinięte w kłębek – kuca). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dziecko powoli prostuje palec wskazujący i unosi go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dziecko stoi na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna!  

"Jakie książki lubimy?"- rozmowa na temat literatury dziecięcej na podstawie doświadczeń dzieci i książek jakie ma na półce w swoim pokoju.
Rodzic układa na środku stołu książki znajdujące się w domu. Razem z dzieckiem omawia tematykę zgromadzonych książek. Tłumaczy, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (pokazuje taką książkę), opowiadać długą historię (pokazuje taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazuje taką książkę). Dziecko mówi, jakie książki lubi najbardziej. Opowiada, jaka jest jego ulubiona książka, próbuje wymienić jej tytuł i bohaterów. 




Zajęcia o emocjach – zachwyt, emocjonalny stosunek do książek.

– "Mole książkowe" – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.  


Mole książkowe
Dominika Niemiec


Otwieram książkę, jedna chwilka

i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją
mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie
książkowymi molami.  


Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: 
- O jakim przedmiocie był wiersz? 
- W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę? 
- Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki? 
- Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami? 
- Co to znaczy czuć zachwyt? 
- Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”? 
- Kto to jest „mol książkowy”? 
- Czy lubisz, jak ktoś Ci czyta książki? 
- Czy są takie książki, którymi jesteś zachwycony/a?


„Książka, która mnie zachwyca” – ćwiczenia w budowaniu zdań.

Rodzic prosi dziecko, aby pokazało swoją ulubioną książkę. Następnie rodzic prosi, aby dzieci dokończyło zdanie: Ta książka mnie zachwyca, bo... 


„Książkowe mole” – zabawa z elementem liczenia.

Rodzic recytuje wierszyk. Po wyrecytowaniu wierszyka prosi dziecko, aby wzięło z półki, ze stołu więcej/mniej niż pięć książek. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Rodzic może również poprosić dziecko, żeby ściągnęło z półki 2 książki, potem np. 3 i żeby dziecko przeliczyło ile ma razem, itd.

Zachwycamy się książkami
jesteśmy książkowymi molami
Gdy poczytać długo masz chęć
weź książek więcej/mniej niż pięć.



3 - latki
Uporządkuj książki i zabawki na półkach. Nalep na najwyższej półce książki, a na najniższej samochód. Na środkowej półce pokoloruj półce pokoloruj misie według własnego pomysłu. 
Czy masz swoją ulubioną książkę?Opowiedz o niej.
                                           
„Ja będę księżniczką, a ty rycerzem” – praca z W.44 W.45 (4-latki).



Rodzic czyta dowolnie wybraną książkę, baśń, wiersz, najlepiej tak, aby występowali w niej rycerz i księżniczka. Po przeczytaniu rodzic pyta dziecko,  czy kiedyś bawiło się w bohaterów swojej ulubionej książki, a może bawiło się w tych bohaterów, o których czytał rodzic?
Dziecko siada do stołu/biurka, wypycha stroje rycerza i księżniczki. Jak wrócimy do przedszkola, założymy te stroje Michałowi i Misi i zabawimy się w teatr. 






„Czego można użyć do zabawy w księżniczkę, a czego do zabawy w rycerza?” – praca z KP2.30.




Przed wykonaniem kary pracy dziecko rozmawia z rodzicem o tym, jakie przedmioty codziennego użytku wykorzystujesz w swoich zabawach. Opowiada o tym, co może posłużyć do zabawy w księżniczkę, a co – w rycerza.  

Osłuchanie z piosenką:


Miłego dnia życzy Pani Karolina i Pani Ewa!!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz