środa, 29 kwietnia 2020

Temat dnia: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!

30.04.2020 r. (CZWARTEK)

Temat dnia: Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!


"Skaczemy, biegniemy" – ćwiczenia poranne


"Katechizm polskiego dziecka" W.Bełzy – utrwalenie wiersza

„Wiem, gdzie Wisła jest na mapie!” – praca z mapą.


Dziecko siada przy mapie Polski. Pokazuje gdzie są góry i Morze Bałtyckie. Z pomocą rodzica przypomina znaczenie kolorów na mapie. Wymienia elementy oznaczone kolorem niebieskim. Rodzic pokazuje Wisłę, od jej źródła do ujścia. Dziecko kreśli w powietrzu płynącą rzekę – też od południa ku północy. 


„Dlaczego ludzie osiedlali się nad rzekami?” – ilustrowana pogadanka na temat roli rzeki w życiu człowieka.
Rodzic kolejno pokazuje ilustracje, a dziecko odpowiada na pytanie. Rodzic uzupełnia wypowiedzi dziecka.

– Ilustracja przedstawiająca rosnące zboże – Rodzic mówi: Nad rzekami, po wylewach, była bardzo dobra, urodzajna ziemia, gdzie ludzie uprawiali rośliny.
                                           

 Ilustracja przedstawiająca zwierzęta hodowlane pijące wodę – Rodzic mówi: Bliskość rzeki była ułatwieniem przy hodowli zwierząt.



 Ilustracja przedstawiająca dom nad rzeką – Rodzic mówi: Ludzie osiedlali się nad rzeką, by mieć szybki dostęp do wody potrzebnej do picia, gotowania, prania, sprzątania.
                                             

Ilustracja przedstawiająca ryby w rzece – Rodzic mówi: Ludzie łowili ryby, by zdobyć pożywienie.


 Ilustracja przedstawiająca łódź na rzece, a w niej towary – Rodzic mówi: Rzeka służyła ludziom do przemieszczania się i do transportu towarów. 

                                       

"Budujemy mosty" – słuchanie wiersza i konstruowanie budowli z klocków.
Rodzic przed przeczytaniem wiersza pyta dziecka: 
Po co ludzie budują mosty na rzece? Dziecko podaje swoje pomysły.



Budujemy mosty 
     Zofia Bronikowska

  – Masz już klocki?
– Mam!
– Usiądź sobie tam,
a ja tu – na wprost…
zbudujemy most!
Na tym pierwszym będą tory,
bo most będzie kolejowy…
A ten drugi most
wspaniały!
Auta będą tu jechały
 
i tramwaje. I… co chcesz!
– A most trzeci?
– Będzie też!
Po tym trzecim, białym moście
przyjdą do nas lalki w goście…
Śliczne lalki – malowanki,
kolorowe wycinanki!
O… już idą!
Patrz!...
Więc się teraz pobaw z nami,
a jak będzie czas,
to dom lalkom zbudujemy,
dom piękny – jak nasz!
 

Rodzic zadaje dziecku pytania: 
- W co chciało się bawić to dziecko? 
- Co będzie na pierwszym moście? 
- Co będzie jeździło po drugim moście? 
- Dla kogo będzie trzeci most? 
- Co dziecko zaplanowało jeszcze zbudować? 
Rodzic zachęca dziecko, aby zbudowało most.
Następnie przeliczyło klocki, które zużyło do zbudowania mostu.

„Czy wodę z rzeki można pić?” - eksperyment dla chętnych
Problem do rozwiązania: Czy wodę z rzeki można pić? Dziecko podaje różne hipotezy.
Woda z kranu jest przejrzysta, bez zapachu. Woda z rzeki jest mętna, ma zapach. Woda z rzeki nie nadaje się do picia. Wyjaśnienie: w wodzie z rzeki znajdują się szczątki zwierząt, odchody, mikroorganizmy, w tym chorobotwórcze, które mogą powodować wiele groźnych chorób.

W dowolnym momencie - określenie emocji przez dziecko (i pozostałych członków rodziny) – poprzez wybór odpowiedniego symbolu
             
 Eksperyment uświadamiający, jak ważne jest mycie rąk:
https://www.youtube.com/watch?v=K9FGHL9plyA

Życzymy miłego weekendu i oczywiście dużo zdrówka! Tęsknimy za Wami :) 
Pani Karolina i Pani Ewa💛💝💚♡



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz