wtorek, 14 kwietnia 2020

Temat dnia: Z wizytą u babci i dziadka na wsi.

14.04.2020 (WTOREK)

Temat dnia! Z wizytą u babci i dziadka na wsi.

Przypomnienie piosenki:




"Wieś i miasto"- podanie różnic i podobieństw na podstawie zdjęć








"Z wizyta u babci i dziadka na wsi" - rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci z pomocą rodzica.
- Czy byliście kiedyś na wsi?
- Jakie zwierzęta można tam spotkać?
- Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt?
- Czy mieliście kiedyś jakąś przygodę ze zwierzętami na wsi?

„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt. Rodzic pyta dziecko: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, rodzic nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie). Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób?

Rodzic czyta wiersz i zadaje dziecku pytania.

"Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował"  
             Helena Bechlerowa

To jest Filik – kotek bury.
Ma wąsiki i pazury.
Dobry jest ten kotek Filik:
chce, by wszyscy mleko pili.
Stanął Filik przy kurniku.
– Czy chcesz mleka, koguciku?
Lecz kogucik z kurką czarną
na śniadanie jedli ziarno.
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? 
(kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik.
Filik ładnie się ukłonił.
– Lubisz mleko? – Nie, ja rano
smaczny owies jem i siano.
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano?
(krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł.
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!
Ale królik siadł pod drzewkiem:
chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.                                                
Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę?
(króliki, krowy, konie, kozy)  

Przed gołąbkiem Filik staje,
słodkie mleko mu podaje.
– Wypij mleczko sam, Filiku,
ja mam groszek w gołębniku.                                                  

Rodzic pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

Więc do krówki poszedł kotek.
– Czy na mleko masz ochotę?
– Nie, Filiku, bo ja przecież
jem zieloną trawkę w lecie.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? 
(krowy, kozy, owce, konie)

Koło furtki kózka biała
także mleka pić nie chciała.
– Zabierz sobie kotku dzbanek!
Ja jem liście kapuściane.

Rodzic pyta: Co jedzą kozy? 
(siano, marchew, kukurydzę, groch)

Poszedł kotek do motyla
i dzbanuszek mu nachyla.
Ale motyl tam na łące
pije z kwiatka sok pachnący.
Rodzic pyta: Co jedzą motyle? 
(nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce, które spijają za pomocą trąbki)

Teraz kotek mleko niesie
do wiewiórki w ciemnym lesie.
Na sosence wiewióreczka
gryzie orzech, nie chce mleczka.

Rodzic pyta: Co je wiewiórka?
(orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby)

Wraca kotek. Koło płotka
na ścieżynce jeża spotkał.
Jeżyk woła go z daleka:
– Bury kotku, daj mi mleka!
O, bo jeże, tak, jak kotki,
bardzo lubią mleczko słodkie.

Rodzic pyta: Co je jeż? 
(owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią,
dostają po nim biegunki).  
3 - latki
Karta pracy. Narysuj drogę, po której jedzie traktor. Proszę zacząć od kropki ze strzałką. Proszę pokolorować traktor.



4 -latki
Co jedzą zwierzęta na wsi? Proszę połączyć zwierzęta z pokarmami.
Proszę narysować w ramce tyle kresek ile jest zwierząt.

 
"Jarzynowy wóz" – nauka piosenki.
Dzieci słuchają piosenki 
i odpowiadają na pytania do jej treści.



Jarzynowy wóz
sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

Ref.: Jechał, jechał wóz,
smaczne rzeczy wiózł,
tur, tur, tur, turkotał,
smaczne rzeczy wiózł
.Tu marchew czerwona,
kapusta zielona,
rzodkiewek różowe kuleczki,
w słonecznym kolorze słonecznik.
Ref.: Jechał, jechał wóz…
Tu strączki fasoli
i bobu do woli,
szpinaku zielona tam fura,
i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

– Omówienie treści piosenki.
Rodzic zadaje dziecku pytania: 
Co wiózł wóz? 
Jak możemy to nazwać jednym słowem?
– Nauka piosenki: powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej bez podkładu i z podkładem muzycznym. 
Miłego dnia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz