czwartek, 23 kwietnia 2020

Temat dnia: Po co nam prąd?

23.04.2020 r. (CZWARTEK)

Temat dnia: Po co nam prąd?


Po co nam prąd?” – rozmowa na temat sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dzieci oraz pierwszej części opowiadania Grzegorza Kasdepke "Pstryk"  i  KP2.28  



Rodzic czyta opowiadanie.  

"Pstryk"
Grzegorz Kasdepke



– Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju.
– To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?!


– Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić... – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.



3 - latki
Dziecko koloruje odkurzacz.



4 - latki
Praca z Karta Pracy 2 nr 28- ćwiczenie pamięci
Dziecko koloruje elementy, które wystąpiły w opowiadaniu "Pstryk"(czajnik elektryczny, radio) i dorysowują jeszcze dwa (pralka, lodówka). Dziecko liczy, ile jest teraz urządzeń na obrazku i rysuje tyle samo kresek w ramce.

                                          

"Przestrogi Dominika” – zasady korzystania z urządzeń elektrycznych na podstawie drugiej części opowiadania Grzegorza Kasdepke "Pstryk".

"Pstryk"


Grzegorz Kasdepke


– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to... Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.
– Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i... słuchasz mnie? – Hau... – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – 
i wykład został zakończony.

Rodzic pyta dziecko: 
Jakie zasady korzystania z urządzeń elektrycznych przekazał Dominik Juniorowi?  


Zestaw ćwiczeń ruchowych:


– „Rakieta” – dziecko naśladuje rakietę przy starcie. Klaszcze wolno w ręce i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewą, raz 

w prawą stronę. Potem przyspiesza tempo klaskania i tupania. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczy”. Podskakuje, wyciągając ręce do góry z okrzykiem: Hura!



– „Planety” – dziecko udaje, ze przyleciało rakietą na inną planetę. Wita mieszkańców tej planety – podchodzi do rodzica i wymyśla przyjazny gest powitalny.



– „Taniec w kosmosie” –   dziecko do rytmicznej wesołej muzyki wykonuje wymyślony taniec.


– „Powrót na ziemię" –  dziecko kładzie się na plecach i wykonuje rowerek.

Dla chętnych do pomalowania farbami lub kolorowania.





"Wielkie sprzątanie" - osłuchanie z piosenką.

http://hostuje.net/file.php?id=1bcfe315675c5ad4c6a7e7c8f8b4061e


Na zakończenie kilka znanych piosenek do potańczenia☺️😃😉





Miłego dnia Muszelki życzą Pani Karolina i Pani Ewa!💙💛💗

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz