Temat dnia: Robimy własny papier.
Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami- ćwiczenia poranne
„Robimy własny papier” – samodzielne wykonanie papieru czerpanego.
Dziecko siedzi przy stole, ma przed sobą jeden/dwa spośród swoich starych, (niepotrzebnych już) rysunków i talerzyk lub tackę. Rodzic tłumaczy, że z tych zużytych, niepotrzebnych już papierów – czyli z makulatury – będzie robić nowy papier. Takie działanie nazywa się recyklingiem, czyli ponownym wykorzystaniem czegoś, co zostało już wcześniej użyte.
Potrzebne materiały:
- miska z namoczonymi papierkami,
- zasuszone rośliny,
- brokat,
- barwniki,
- mikser,
- sito czerpalne,
- kuweta z wodą,
- ręczniki,
- kawałek tkaniny,
- gąbka.
Rodzic pyta dziecko: Czy wie co będziemy robić? Rodzic naprowadza dziecko, by udzieliło poprawnej odpowiedzi – papier. Rodzic tłumaczy dziecku, co to jest papier czerpany (jest to papier, który się wyławia – czerpie – z wody, mogą w nim być kawałki suszonych roślin, kwiatów).
Rodzic pyta dziecka: Jak powstaje zwykły papier? Z czego się go produkuje? Rodzic krótko opowiada dziecku o tym, jak powstaje papier. Może posłużyć się informacjami: Najlepszy i najtrwalszy papier powstaje z drewna. Gdy drzewa są już wysokie, drwal je ścina, a w zamian sadzi nowe drzewa, tak aby w lesie zawsze była równowaga. Drwal odcina gałęzie drzew i same pnie, zawozi do fabryki papieru, czyli papierni. W papierni specjalne maszyny zdejmują korę z drzew, a pozostały środek rozdrabnia się na drobne włókno. Do włókna dodawane są różne składniki, między innymi barwnik, aby kartka była biała, oraz makulaturę, czyli papier użyty wcześniej, np. stare książki, gazety. Z takiej masy robi się długie rolki papieru, które tnie się później na kartki odpowiedniej wielkości. Na powstałych kartkach można drukować książki, gazety albo używać ich do rysowania.
Rodzic pokazuje dzieciom mikser i mówi: Mikserem rozdrobnimy podarte przez was wcześniej kartki papieru. Musimy to robić bardzo ostrożnie, żeby przygotowywana przez nas masa się nie wylała. Nie wolno wkładać rąk do miski podczas pracy. Rodzic miksuje papier w misce i mówi: Teraz mamy już gotową pulpę do robienia papieru czerpanego, możemy ją ozdobić, dodając kwiaty, barwniki i brokat. Dziecko wkłada ramę czerpalną do kuwety, następnie przy pomocy rodzica nakłada na ramę cienką warstwę pulpy. Dziecko delikatnie porusza ramą w kuwecie tak, aby pulpa została równomiernie rozprowadzona po całej ramie. Następnie dziecko z rodzicem zdecydowanym ruchem wyjmują ramę z kuwety, trzymając ją w poziomie tak, aby woda ściekała do kuwety. Kiedy woda przestanie kapać, kładą ramę z papierem na ręcznikach. Dziecko kładzie na papier tkaninę o tych samych wymiarach I gąbeczką dociska tkaninę do ramy, odsączając w ten sposób papier z wody. Gdy papier jest już odsączony, dziecko odwraca ramkę do góry nogami, delikatnie pukając – tkanina razem z papierem powinna odczepić się od ramki. Dziecko zanosi tak wykonany papier w ciepłe miejsce.
3- latki
4-latki
„Ile to sylab?” – praca z KP2.31
Rodzic pokazuje różne przedmioty znajdujące się w pokoju, kuchni. Dziecko podaje nazwy tych przedmiotów i wspólnie z rodzicem wyklaskują sylaby. Następnie dziecko wykonują zadanie
z karty.
z karty.
Papiernia - zabawa relaksacyjna
Dziecko wraz z siostra lub bratem dobierają się w parę. Jedno dziecko kładzie się na brzuchu, a drugie wykonuje za nim prosty masaż zgodnie z treścią wiersza czytanego przez rodzica. Po chwili następuje zamiana. Dzieci mogą nauczyć się wiersza i sami wymyślić proste ruchy ilustrujące jego treść.
Papiernia
Natalia Łasocha
Wczesnym rankiem idź do lasu
Dzieci palcami wskazującymi na przemian "spacerują" po plecach brata/siostry.
Drwal tam drzewa tnie.
Krawędzią dłoni delikatnie kreślą linię w poprzek jego pleców.
Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie.
Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, na drobne kawałki porządnie posiekaj.
Pięść jednej dłoni przesuwają wzdłuż pleców.
Chwytają kolegę za ramiona.
Krawędziami obu dłoni delikatnie
stukają go po plecach- od góry do dołu i od dołu do góry.
Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda,
Delikatnie dotykają jego szyi, a następnie jednego ucha i drugiego ucha.
w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa.
Palcem wskazującym kreślą koła na plecach brata/siostry.
Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,
na podłużnych sitach te masę rozkładaj.
Palcami obydwu dłoni przesuwają od góry do dołu po plecach
Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz,
masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz.
Całą powierzchnią obu dłoni gładzą plecy od góry do dołu.
Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele,
taki papier co dzień ma zastosowań wiele.
Dzieci w parze, jedno dziecko z pary turla drugie po dywanie.
Miłego dnia życzą Pani Karolina i Pani Ewa!!!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz