środa, 6 maja 2020

Temat dnia: Kto jest potrzebny, aby powstała książka?

06.05.2020 r. (ŚRODA)

Temat dnia: Kto jest potrzebny, aby powstała książka?

Ćwiczenia gimnastyczne:

„Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowa z elementami pełzania. Dziecko naśladuje pełzanie dżdżownicy o wyznaczonego miejsca /startu przez rodzica do mety.

„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie doświadczeń dzieci i fragmentów książki Zofii Staneckiej "Basia i biblioteka".

W bibliotece  
Zofia Stanecka 

  (…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.
– Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem. Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu. Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)


Rodzic zadaje pytania: 
- Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia) 
- Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? 
- Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się
dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka? 
- Dziecko podaje swobodne odpowiedzi. Rodzic nakierowuje je tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza. 

                       Rodzaje książek:  

                                                 
                          Autor:

                      Drukarnia:        
                     Księgarnia:

      Czego nie lubią książki:                                  





Dlaczego warto czytać książki:


3- latki 
Jak myślisz, która książka należy do Ani, a która do Franka? Połącz książkę z jej właścicielem.
 4 - latki




 Zabawy umuzykalniające.

– Dziecko porusza się do rytmu granego przez rodzica na dostępnym instrumencie: marsz, podskoki, bieg.


– Ćwiczenia oddechowe „Wróżko, przybądź”.
Dziecko naśladuje powolny ruch skrzydeł wróżki. Wykonuje wdech z jednoczesnym szybkim uniesieniem rąk w ku górze, a wydech – z powolnym opuszczaniem rąk. Najpierw stoi, później powoli porusza się po pokoju.


– Rozśpiewanie (Rodzic zwraca uwagę na dykcję dziecka).
Dziecko porusza ręką, trzymając niewidzialną różdżkę, i powtarzają za rodzicem słowa wymawiane przez wróżkę (niskie i wysokie dźwięki) : cza – ry, ma –ry, ho – kus, po – kus, abra – kadabra. Powtarza je kilkakrotnie.

Dziecko słucha piosenki "Bajeczki" 


https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM

– Inscenizacja do słów piosenki 

"Bajeczki" sł. Urszula Piotrowska muz. Magdalena Melnicka-Sypko
Na pólkach mieszkają książeczki.
W książeczkach mieszkają bajeczki.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
Opowiem o nich wam,
bo wszystkie dobrze znam.
W bajeczkach znajdziecie rycerzy,
królewnę, co spała na wieży,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą,
i dobrych wróżek sto,
i czarownicę złą.
A kiedy się dziecko zasłucha,
to wróżki mu szepczą do ucha.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.
Pokochaj bajek świat na wiele, wiele lat.

Dzieci udają, że biorą książkę z półki.
Otwierają ją i przewracają kartki.
jw.
jw.
jw.
jw.
Dzieci stają w rozkroku, wyprostowane.
Złożone dłonie podkładają pod policzek.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Rozkładają ręce w bok i poruszają nimi.
Robią „złą” minę, rozczapierzają palce dłoni.
Przykładają dłonie do uszu.
Pochylają się do sąsiada i zasłaniają sobie dłonią usta.
Oplatają skrzyżowanymi rękami swoje ciało
Kołyszą się.


– Gra na instrumentach.

Zagraj na dostępnych w domu instrumentach do muzyki, starając się utrzymać rytm piosenki. Za drugim razem spróbuj zagrać i zaśpiewać. 

„Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania.

Dziecko wspólnie z rodziną próbuje ułożyć opowiadanie. Jeden z rodziców zaczyna opowiadać historię: 
Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka. Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysłu. Rodzic wspiera dziecko, podsuwa pomysły i zachęca je do samodzielnego wymyślania dalszej części. Po opowiedzeniu przez każdego członka rodziny fragmentu tej historii, jeden z rodziców kończy opowiadanie. 



Pamiętaj w ciągu dnia o stosowaniu zwrotów grzecznościowych i higienie rąk.

Miłego dnia życzą Pani Karolina i Pani Ewa!!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz