piątek, 5 czerwca 2020

Temat dnia: W co się pobawimy?

Data: 05.06.2020 r. (PIĄTEK)

Temat dnia: W co się pobawimy?

"Jeżeli Ci wesoło..."- zabawa  ruchowa z piosenką - swobodne ilustrowanie ruchem treści piosenki
                                         
„Do jakiej zabawy przyda się ta zabawka” – rozpoznawanie przedmiotów dotykiem.
Dziecko dotyka przedmiotu, znajdującego się w worku i mówi, co to jest i do jakiej zabawy może się przydać.  

Zajęcia o emocjach

Nauka cierpliwości – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.  

Nauka cierpliwości   
           Dominika Niemiec

Gramy w planszówkę.
przesuwam pionek, raz i dwa.
Najpierw rzuć kostką ty,
potem znów rzucę ja.
Ty będziesz pierwsza mamo,
następnie się zamienimy,
a jeszcze chwilkę później
w coś innego się zabawimy.
Może weźmiemy kredę?
Będę rysować motyle.
Wezmę niebieską i żółtą,
ale dam ci ją za chwilę.
Bo przebywając w grupie,
to bardzo ważna sprawa,
trzeba być cierpliwym i się dzielić
– to nauka, nie tylko zabawa.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza: 
- W co miały zamiar bawić się dzieci? 
- Jakim trzeba być, gdy bawimy się z innymi? 
- Czy wy jesteście cierpliwi? 
- Czy podczas zabawy potrafisz dzielić się zabawkami z innymi dziećmi? 
- Czy trudno jest poczekać na swoją kolej w zabawie?  

„Letnie zabawy” – tworzenie gry planszowej.

Na dużym arkuszu papieru dziecko rysuje mazakami okrągłe pola,
jedno za drugim, tworząc długiego węża z kół. Pierwsze koło oznacza, naklejając na nim napis START, ostatnie pole – naklejając napis META. Rodzic pyta dzieci, jak można bawić się latem na dworze? Zapisuje wypowiedzi dziecka hasłowo na małych kolorowych kółkach z papieru, dziecko ilustruje te hasła, wykonując do nich rysunki. (np. jeśli dziecko poda zdanie: Można bawić się w piaskownicy, oznaczenie na kółku będzie się składało z napisu piaskownica i odpowiedniego rysunku). Niektóre pola na planszy dziecko zamalowuje na te same kolory, co kolor kółek.
Dziecko wybiera trzy pola na planszy i rysują w nich słońce oraz trzy pola, w których namalują deszcz. Od pola ze słońcem rodzic prowadzi strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka dalej. Przy strzałce dziecko rysuje latawiec. Od pola z deszczem rodzic rysuje strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka bliżej. Przy tej strzałce dzieci rysują parasol. Rodzic ustala wspólnie z dzieckiem zasady gry, zapisując je na kartce:
- w grę może grać nieograniczona liczba osób;
- każdy gracz musi mieć swój pionek;
- grę rozpoczyna się od pola z napisem START;
- wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze na pole z napisem META;
- do gry używa się tradycyjnej kostki, można się przesunąć o tyle oczek. ile wypadnie na kostce;
- trafiając na kolorowe pole, należy odnaleźć koło o takim samym kolorze jak pole, następnie odczytać napis/symbol mówiący o tym, jak można się bawić latem, i pokazać tę czynność; właściwe wykonanie zadania pozwala przesunąć się o jedno pole do przodu;  
- wejście na pole ze słońcem oznacza możliwość przesunięcia się o jedno pole do przodu zgodnie ze strzałką – Jest piękna pogoda, puszczałeś latawiec i, łapiąc jego koniec, pofrunąłeś do przodu. Gratulacje!
- wejście na pole z deszczem oznacza konieczność cofnięcia się na wcześniejsze pole zgodnie ze strzałką – Pada deszcz, nadeszła letnia burza, a ty nie masz parasola. Musisz po niego wrócić, cofnąć się o trzy pola do tyłu. Nie martw się, kiedyś wyjdzie słońce.  


3 - latki
„Kwiat z naszych dłoni” – praca z wykorzystaniem W.40. Dziecko wypycha sylwety dłoni, maluje swoje dłonie farbami za pomocą pędzli i robi odciski. Dziecko na kartce dorysowuje łodygę oraz liście. Sylwety dłoni naklejamy na kartkę wcześniej przygotowaną. 

 4-latki
KP2. 42



„Zabawy dzieci z różnych stron świata” - oto kilka propozycje zabaw z innych krajów:

1. „Rangoli” – zabawa z Pakistanu. Ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów na ziemi lub asfalcie R. rysuje kredą lub patykiem dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Zadaniem dzieci jest „pokolorowanie” obrazu: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp.

2. „Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy” – zabawa z Grecji. Zapraszamy do zabawa rodzeństwo lub inne dzieci z podwórka. Jedno z dzieci to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy. W tym czasie dzieci szybko biegną w stronę Baby Jagi. Na słowo: patrzy Baba Jaga się odwraca. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.

3. „Ciepło – zimno” – zabawa z Liberii (Afryka). Jedna osoba chowa jakiś przedmiot i daje wskazówki pozostałym – w wersji polskiej słowami: „ciepło”, jeśli dana osoba zbliża się do przedmiotu, lub „zimno”, jeśli się od niego oddala; w wersji z Liberii miejsce ukrycia przedmiotu sygnalizuje się nie słowami, ale klaskaniem z różnym natężeniem, w zależności od odległości kryjówki.

4. „Rzeka słów” – zabawa z Indii (Azja). R. ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierwsze słowo, a dzieci dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok. Kto w ciągu 10 sekund nie poda wyrazu, odpada z gry. Także w Polsce dzieci często grają w tę grę i nazywają ją „Podaj słowo”.

 „Moja ulubiona zabawa”- nauczcie innych swojej ulubionej zabawy lub się w nią pobawcie, może opowiecie mamie lub tacie jak się w nią bawi.

W ciągu dnia pamiętaj o higienie rąk, stosowaniu zwrotów grzecznościowych i samodzielności, głównie podczas ubierania i rozbierania. Zachowaj bezpieczeństwo podczas zabaw w ogrodzie, na podwórku i spacerze.

Miłego weekendu🎈🍀💜💚🍭

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz