środa, 17 czerwca 2020

Temat dnia: Bawimy się tęczą.

Data: 17.06.2020 r. (ŚRODA)

Temat dnia: Bawimy się tęczą.

Poranna rozgrzewka:

                                         
„Kolory tęczy” – rozmowa na temat powstawania i kolejności kolorów tęczy na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania Letnie opowieści – tęcza nad morzem.

Letnie opowieści – tęcza nad morzem
                                         Małgorzata Szczęsna
Jedziemy nad morze, do Gdańska – rodzice, siostra, brat i ja, Ada. W Gdańsku mieszka mamy przyjaciółka – Ewa. Bardzo ją lubimy, bo rozmawia z nami jak z dorosłymi, interesuje się naszymi sprawami i zawsze, gdy o coś zapytamy, chętnie i dokładnie nam tłumaczy. Podróż szybko nam mija, bo słuchamy i śpiewamy ulubione piosenki. Mama zadaje nam zagadki, a tata rozśmiesza.

Ewa wita nas na progu domu z plecakiem:
– Cześć, kochani! Cieszę się, że was widzę. Proponuję, od razu, wycieczkę nad morze, bo zapowiadają, że od jutra pogoda się zmieni i będzie padał deszcz. Pakujemy się z powrotem do samochodu – w końcu jesteśmy w Gdańsku, a rządzi tu Ewa! Tata jedzie według jej wskazówek i za chwilę jesteśmy w Sobieszewie – małej nadmorskiej miejscowości. Idziemy przez wydmy porośnięte lasami sosnowymi.
– Jak tu pięknie, odpocznijmy chwilę! – mama już rozkłada koc na polance porośniętej mchem.
Wszyscy rozciągamy się na nim. Patrzymy w niebo. Suną po nim leniwie małe chmurki.
– Zobaczcie, ta przypomina bałwana, a ta smoka! – mówię, wskazując ręką chmurę.
– Oj, chyba nie! Ta chmura przypomina mi ciebie, jak wychodzisz po kąpieli w szlafroku z ręcznikiem na głowie! – jak zwykle żartuje Mati. Po krótkim odpoczynku ruszamy dalej.
– Za tą wydmą zobaczysz już morze! – mówi Ewa, a ja biegnę, bo chcę pierwsza cieszyć się tym widokiem. Staję i patrzę: od lewej do prawej strony woda, daleko przede mną statki, wyglądają jak zabawki. Łapię się za głowę – chwytam czapkę w ostatniej chwili. Co za wiatr! Idziemy wszyscy na brzeg i siadamy na piasku. Teraz już nie można cicho rozmawiać, bo zagłusza nas plusk fal.
– Chyba zaczyna kropić! – Ewa wystawia dłoń i obserwujemy padające na nią kropelki deszczu.
– Uciekamy? – pyta Karinka.
– Nie zdążymy! – Ewa wyjmuje z torebki wielki przezroczysty parasol i wszyscy chowamy się pod nim. Teraz możemy spokojnie obserwować ulewę. Nagle zza chmur wychodzi złociste słońce, ostatnie kropelki deszczu padają na parasol. Ewa strzepuje z niego resztki wody…
– Ojej, tęcza, tęcza, tęcza! Na niebie i na Ewy parasolce!
Tata robi zdjęcia. Mama i Ewa, wzruszone tym widokiem, uśmiechają się do siebie. My wyliczamy, czy tęcza ma wszystkie kolory: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy! Zgadza się!  
– Ewo, jak to się dzieje, że powstaje tęcza? – pytam zaciekawiona.

– To proste. Gdy w czasie deszczu wyjdzie słońce, jego promienie załamują się na kropelkach wody unoszących się w powietrzu. Wtedy promień słońca zamienia się w siedem barw!
Nagle tęczowe zjawisko na niebie blednie, blednie i rozpływa się.
– Deszcz całkowicie zniknął, wyparował i nie ma już tęczy!
Spacerujemy jeszcze długo brzegiem morza. Z Karinką zbieramy ładne kamienie. Mateusz chowa do torby wyrzucone przez morze patyki o dziwnych kształtach.
– Co będziesz z nich robił? – pytamy zdziwione.
– Zobaczycie!
Wracamy do samochodu przez wydmy i las. W domu Ewy dorośli rozmawiają, wspominają, patrzą na zdjęcia. A my oglądamy zebrane nad morzem skarby. Czy już wiecie, co z patyków zrobił Mateusz?Rodzic zadaje dziecku pytania: Dokąd pojechała Ada z rodziną? Przez co szli, zanim dotarli nad morze? Co obserwowali, odpoczywając na polanie? Co się stało, gdy usiedli nad morzem? Z jakich barw składa się tęcza? Kiedy pojawia się tęcza? Co zbierały dzieci nad morzem? Co Mateusz mógł zrobić ze swoich patyków? Czy widzieliście kiedyś tęczę? Gdzie? Czy wczesnej padał deszcz?


Tęcza jest jednym z najpiękniejszych i najbardziej wielobarwnych zjawisk otaczającej nas przyrody. Wiemy z doświadczenia, że tęcza pojawia się po deszczu. Kolorowy łuk tęczy tworzy się w ziemskiej atmosferze, gdzie promienie słoneczne oświetlając krople deszczu ulegają rozszczepieniu. Promień światła wchodzący do kropli deszczu ulega załamaniu i odbiciu, gdy opuszcza już cząsteczkę wody zostaje podzielony na kolorowe widma. Tak naprawdę tęcza jest zjawiskiem całkowicie optycznym i możemy ją również zaobserwować przy fontannach, wodospadach czy podlewając ogródek, jednym słowem wszędzie tam, gdzie cząsteczki wody unoszą się w powietrzu. 

3 - latki
Praca z KP2.38 – Dziecko podaje nazwy kolorów tęczy, wskazuje palcem miejsca nad i pod. Kończy kolorowanie tęczy, rysuje kwiaty pod tęczą, a nad tęczą ptaki.

4 - latki
„Tęcza” – puzzle, praca z W.55.
Przed wypchnięciem i złożeniem puzzli dzieci wymieniają kolory, z których składa się tęcza.
  

Kolory tęczy - spróbuj zapamiętać: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy. Policz ile to kolorów. Łatwo zapamiętać kolory tęczy, jeśli nauczysz się tego wierszyka:
Czemu    
Patrzysz 
Żabko   
Zielona  
Na      
Głodnego  
Filemona?  

Pierwsze litery słów wierszyka, to pierwsze litery kolejnych kolorów tęczy.

Tęcza w szklance- eksperyment.

  
Miłego i słonecznego dnia!!!                                            

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz